ÚvodČlánkyNový jadrový ľadoborec Sibir je pripravený

Nový jadrový ľadoborec Sibir je pripravený

S úbytkom ľadovcov a zvyšovania priemernej teploty sa otvárajú nové možnosti. Rusko investuje miliardy do výstavby ľadoborcov aby dokázalo konkurovať momentálnej globálnej trase skrz Suezský kanál

Najväčšia flotila ľadoborcov

Rusko je vlastníkom najväčšej flotily ľadoborcov. K nej sa pridal nový kúsok s jadrovým pohonom nesúci názov Sibir. Bol postavený v Petrohrade a 13. Januára vyplával do Murmansku, ktorý sa stane jeho domovskou základňou. Táto loď spoločne s ostatnými bude významným esom v oblasti svetového trhu vzhľadom na narastajúci potenciál Arktickej cesty

Sériová výroba

Ide o sériovo vyrábanú loď podľa projektu 22220. Jej cena bola približne 630 miliónov EUR. Fakt, že Rusko je ochotné investovať takéto astronomické sumy do flotily jadrových ľadoborcov naznačuje, že v Arktickej ceste vidia veľkú budúcnosť

Prvý ľadoborec projektu 22220, Arktika, Zdroj: Rosatom

Prvé mesiace ostrej prevádzky dokážu funkčnosť systémov pod záťažou a tým sa odstránia potenciálne chyby tejto série. Krátko po tom čo dorazí do domovského prístavu bude vyslaná na svoju prvú misiu. Operovať bude prevažne v západnej Arktickej časti

Veríme, že efektívne operovanie týchto plavidiel bude kľúčovým faktorom udržateľného rozvoja severnej cesty

Parafráza, Atomflot CEO Mustafa Kashka

Základné parametre

  • dĺžka 173 metrov
  • šírka 34 metrov
  • výtlak 33,5 tisíc ton
  • pohon dodávajú 2 jadrové reaktory RITM-200, každý o výkone 175 MWt
  • výkon na lodnej skrutke okolo 60 MW
  • rýchlosť 22 uzlov / cca 40km/h
  • posádka pozostáva z 54 členov
  • životnosť je predpokladaná na 40 rokov

Flotila ľadoborcov narastá

Rusko aj naďalej investuje do stavby nových jadrových ľadoborcov. Momentálne prebieha stavba ďalších troch z tejto série. Ural, Yakutia a Chukotka sa taktiež onedlho pridajú k flotile

Všetky tieto akcie naznačujú, že Rusko sa pripravuje dominovať severnú Arktickú cestu. S momentálnym počtom ľadoborcov je desiatky rokov oproti všetkým ostatným potenciálnym konkurentom nie len v počte lodí ale aj skúsenosťami s ich prevádzkou

Počty ľadoborcov podľa krajín

Projekt 22220, Arktika, Zdroj: Rosatomflot
  1. Rusko – 46
  2. Fínsko – 10
  3. Kanada – 7
  4. Švédsko – 7
  5. USA – 5

Už len táto štatistika poukazuje na obrovský rozdiel medzi investíciami do flotily ľadoborcov. Zároveň je dôležité podotknúť, že značná časť Fínskych a Švédskych ľadoborcov nie je určená na Arktídu ale iba pre Baltské more. Rusko je súčasne jedinou krajinou, ktorá operuje ľadoborce s jadrovým pohonom

Nerastné zdroje Arktídy

S tendenciou globálneho úbytku ľadov narastá aj záujem krajín o toto prostredie. Je extrémne bohaté na nerastné suroviny a to predovšetkým ropu a zemný plyn. Tento fakt spojený s novou obchodnou trasou vytvára z tejto oblasti strategický predmet záujmu

Ropa a zemný plyn, ktoré sa nachádzajú skryté na Arktíde by podľa odborníkov mohli pre Rusko predstavovať zdroje na niekoľko dekád keď nie storočí

Významná obchodná cesta

Každoročne narastá počet ton, ktoré skrz severnú cestu transportné lode prevezú. Cesta je štandardne bez ľadu len 2 až 3 mesiace v roku. Klimatické zmeny ale rapídne pomohli zvýšiť objem prevezeného tovaru. Aj napriek tomu je počasie ale nepredvídateľné a dochádza k tvrdým mrazom, ktoré sú schopné zvládnuť len ľadoborce najvyššej triedy. Minulý rok uviazlo medzi ľadom viac ako 20 lodí, ktorým museli ľadoborce prísť na pomoc

Formácia ľadovcov, vľavo Marec, napravo September, Zdroj: Wikimedia Commons

Ruský prezident V. Putin “nariadil”, aby do konca roka 2024 bolo skrz severnú cestu ročne prevezených 80 tisíc ton tovaru. Na splnenie tohto plánu by flotila ľadoborcov musela udržať celú 6 000 kilometrovú cestu s minimom ľadu takmer celý rok. Plán je to podľa mnohých až príliš optimistický, cieľ je ale jasný. Stať sa konkurentom Suezskému prieplavu

India ako významný geopolitický hráč

Počas 21. Indicko-Ruského summitu, ktorý prebehol 6. Decembra 2021 prejavila Indická strana veľký záujem o severnú Arktickú cestu a kolaboráciu s Ruskom. Arktická cesta poskytuje najkratšiu trasu medzi východnou Áziou a západnými prístavmi. Z tohto dôvodu sa stáva lukratívnou pre ázijské krajiny

Cesta zo Šanghaja do Rotterdamu – 30% kratšia – 10/12 dní kratšia

Cesta z Yokohama do Rotterdamu – 40% kratšia

Toto sú obrovské percentá pre globálny trh, ktoré predstavujú miliardy v privezenom tovare navyše

Grafické vyobrazenie skrátenia obchodnej cesty skrz severnú Arktickú cestu, Zdroj: Wikimedia Commons

Zvýšená vojenská prítomnosť

Rusko posledné roky zvýšilo vojenskú aktivitu v tejto oblasti. Arktické vojenské cvičenia, protivzdušná obrana a aktivita ponoriek. Sú to ale predovšetkým ponorky, ktoré majú mnoho otáznikov ohľadom ich novej výzbroje a schopností. Rusko totižto predstavilo niekoľko noviniek, ktorých vojenské využitie súvisí úzko s regiónom Arktídy

Zhrnutie

Niet pochýb, že Arktída sa najbližšie roky stane čoraz viac diskutovanou témou. Či už ide o Arktídu ako obchodnú cestu alebo Arktídu ako zdroj nerastných surovín, bude to predmetom obrovských diskusii nie len z hľadiska obchodného ale aj bezpečnostného. Pod ľadom sú totižto zamrznuté rôzne vírusy, ktoré ešte nepoznáme a s určitosťou sú niektoré schopné ľudstvo aj vyhubiť. Otázne bude teda ako sa k tomuto všetkému zainteresovaní postavia

SLEDUJ NÁS AJ TU
1,813FanúšikovHoď Like
11,500SledujúcichSleduj
NAJČÍTANEJŠIE
MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ

Patrí ohňostroj k novému roku? Náš názor!

Čoraz viac ľudí volá po jeho zákazu no to tiež nie je cesta. Ako to teda vyriešiť? Zákazy cestou nie sú no problém treba adresovať a rozumne vyriešiť. Toto je náš názor na celú tému.

KF-51, nový tank, ktorý bral v úvahu moderné bojisko

Čím je tento tank taký špeciálny? Tento západný stroj si adaptoval niekoľko konceptov, ktoré sme ešte nikdy nevideli. Aké? Dozvieš sa v článku

Čo je to Špinavá Bomba a ako sa proti nej brániť?

Strach z použitia špinavej bomby na Ukrajine stúpa no treba sa porozprávať čo reálne hrozí. Je skutočne dôvod na paniku alebo ide cielené strašenie verejnosti s cieľom manipulácie? V článku sa dozvieš nie len čo to je špinavá bomba a ako sa proti nej brániť či už aj bola použitá

ECHELON, anglosaský systém monitorovania všetkej komunikácie

Masovo odpočúvací systém anglosaských národov. Čo všetko dokáže a ako sa o ňom verejnosť vôbec dozvedela? Nikdy sa totižto nemala a k úniku informácií pomohol výrazne Snowden